Szukasz bariery parkingowej chroniącej wykupione przez Ciebie miejsce postojowe? A może zarządzasz parkingiem i chcesz ograniczyć wjazd na jego teren niepowołanym osobom? Przeczytaj artykuł i dobierz rodzaj zapory parkingowej do konkretnego zastosowania.
Zapora parkingowa składana na miejsce parkingowe
Pierwszym rodzajem zapory parkingowej jest prosta bariera na miejsce postojowe, które zostało wykupione i zarezerwowane dla konkretnego pojazdu. Najczęściej spotykana i najatrakcyjniejsza cenowo jest zapora składana manualnie i zabezpieczona kluczykiem. Wygodną alternatywę stanowi zapora uchylna automatyczna, którą da się otwierać i zamykać elektronicznie, np. pilotem. Tego typu zapory parkingowe są łatwe i szybkie w montażu, a po demontażu nie zostawiają ubytków w powierzchni wymagających uzupełnienia.
Zapora parkingowa automatyczna ograniczająca wjazd na parking
Manualna zapora składana ani nawet automatyczna zapora uchylna nie sprawdzą się do zabezpieczenia wjazdu na teren parkingu. W tym przypadku dobrym wyborem będą bariery w postaci słupków chowanych w ziemi – automatycznych lub półautomatycznych. Z kolei w samym przejeździe sprawdzi się szlaban, który można połączyć z czytnikiem kart, wrzutomatem, kamerą odczytującą rejestracje pojazdów bądź innym urządzeniem weryfikującym upoważnienie do wjazdu na parking.
Bariery parkingowe automatyczne mogą mieć liczne korzystne funkcje, np. chowania wszystkich w jednym czasie, włączania alarmu w przypadku próby sforsowania czy uruchamiania diod LED po zmierzchu.
Zapory parkingowe automatyczne i stałe w szerokim przejeździe
Warto zauważyć, że słupki parkingowe stosuje się także jako słupki miejskie w centrach miast i przy ważnych obiektach, np. dworach, urzędach, muzeach, zabytkach. Tutaj nie ma miejsc parkingowych, więc nie zachodzi potrzeba wpuszczania pojazdów, jednak w wyjątkowych sytuacjach trzeba taki dostęp zapewnić. Przykładowo do rynku kilka razy w roku w ramach wystawy mogą wjechać pojazdy zabytkowe. Z kolei na dworzec i do urzędu muszą swobodnie dojechać straż pożarna, karetka pogotowia, samochód policyjny.
Aby zapewnić odpowiednie warunki na wymienione wyżej okazje, stosuje się systemy barier drogowych złożone ze słupków automatycznych, półautomatycznych i stałych. Dzięki jednakowemu wyglądowi system prezentuje się elegancko, a osoby postronne nie widzą różnicy między słupkiem automatycznym i stałym. Natomiast różnica zauważalna jest w koszcie ponoszonym przez zarządcę danej przestrzeni – słupki automatyczne są droższe od półautomatycznych, a tym bardziej stałych. Ponieważ w szerokim przejeździe nie trzeba stosować samych barier automatycznych, można obniżyć wydatki, korzystając z różnych typów.
Artykuł powstał we współpracy z firmą Twojabrama.pl.
Zdj. Shutterstock